Η Formula 1 επιστρέφει στην Ευρώπη και στα σιρκουί δρόμου για το λιμάνι της Βαλένθιας |
|
|
|
|
Η «ευρωπαϊκή» περίοδος του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Formula 1 διακόπηκε για λίγο με το GP Καναδά πριν από δύο εβδομάδες αλλά πλέον το «τσίρκο» επιστρέφει στα… πάτρια εδάφη. Με το GP Ευρώπης, που θα διεξαχθεί το 3ήμερο 24-26 Ιουνίου στους δρόμους της Βαλένθια, ξεκινά μια σειρά από αγώνες που έχουν ιδιαίτερη κρισιμότητα και θα παίξουν αποφασιστικό ρόλο στην έκβαση του πρωταθλήματος. Φτάσαμε πια στον 8ο αγώνα της σεζόν, κοντά στο μέσο της δηλαδή, και πλέον δεν υπάρχουν μεγάλα περιθώρια: κάθε βαθμός που κερδίζεται ή χάνεται είναι πολύτιμος.
Το Ευρωπαϊκό Grand Prix αρχικά ήταν τιμητικός τίτλος από τη FIA για ορισμένους αγώνες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της Formula 1. Το πρώτο Grand Prix το οποίο πήρε αυτόν τον τίτλο ήταν το Ιταλικό το 1923 και στη συνέχεια ακολούθησαν το Γαλλικό και το Γερμανικό της ίδιας χρονιάς. Η FIA επανέφερε τον τίτλο αυτό μετά το τέλος του δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου το 1947 με το Βελγικό Grand Prix και πάλι. Το τελευταίο Grand Prix το οποίο πήρε αυτόν τον τιμητικό τίτλο ήταν το Βρετανικό Grand Prix του 1977. Από το 1983 μέχρι σήμερα το Ευρωπαϊκό Grand Prix ή αλλιώς το Grand Prix Ευρώπης έχει τη δική του θέση στο πρόγραμμα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της Formula 1 με ένα διάλλειμα από το 1986 ως το 1992, έχοντας προσφέρει άκρως συναρπαστικά Grand Prix, κρίνοντας τίτλους και γράφοντας τη δική του σελίδα στην ιστορία της F1.
Η Βαλένθια είναι η πιο πρόσφατη εκδοχή του Grand Prix Ευρώπης καθώς τα προηγούμενα χρόνια ο αγώνας γινόταν είτε στο Nurburgring είτε στο Brands Hatch είτε στο Donington είτε στη Jerez. Οι δρόμοι του λιμανιού της πόλης φιλοξενούν τα μονοθέσια της Formula 1 για τρεις ημέρες από τον Αύγουστο του 2008, έχοντας συμβόλαιο για 7 χρόνια. Η επίσημη παρουσίαση της διαδρομής έγινε από τον Κυβερνήτη της Βαλένθια, Mario Flores, στις 19 Ιουλίου του 2007.
Οι δρόμοι γύρω από το λιμάνι, μαζί με ένα τμήμα το οποίο έχει σχεδιαστεί ειδικά για αυτόν το σκοπό από τον Γερμανό αρχιτέκτονα της F1, Hermann Tilke, έχουν μήκος 5,419 χιλιομέτρων και αποτελούνται από 25 στροφές εκ των οποίων οι 11 είναι αριστερές και οι 14 δεξιές. Αντιθέτως με τα υπόλοιπα circuit δρόμου, όπως αυτό του Μονακό, η Βαλένθια έχει ανοιχτές και φαρδιές στροφές οι οποίες επιτρέπουν στα μονοθέσια να κινηθούν πολύ γρήγορα δίπλα στους απειλητικούς τοίχους ξεπερνώντας τα 300 χλμ/ώρα. Οι οδηγοί έχουν το γκάζι κολλημένο στο πάτωμα στο 62% του γύρου για 12 δευτερόλεπτα και 930 μέτρα μεταξύ των στροφών 10 και 12 και η μέση ωριαία ταχύτητα του γύρου είναι περίπου 200 χλμ/ώρα. Το πλάτος της πίστας είναι στα 14 μέτρα και το πιο στενό σημείο της 12, με αποτέλεσμα να προσπεράσματα να μην είναι πολύ εύκολα.
Η διαδρομή απαιτεί χαμηλά επίπεδα κάθετης δύναμης ώστε να τα μονοθέσια να έχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη τελική ταχύτητα, επίσης τα φρένα καταπονούνται αρκετά αλλά και τα κιβώτια ταχυτήτων, αφού οι οδηγοί πραγματοποιούν 74 αλλαγές ανά γύρο, δηλαδή πάνω από 4.200 αλλαγές ταχυτήτων στους 57 γύρους του αγώνα.
Η Pirelli και σε αυτόν τον αγώνα θα φέρει γόμες συνεχόμενες στην κλίμακα σκληρότητας αλλά ένα βήμα πιο σκληρές από το Μονακό και τον Καναδά. Για πρώτη φορά φέτος θα δούμε τη μεσαία γόμα, η οποία ξεχωρίζει από τα γράμματα στο πλάι που είναι βαμμένα σε λευκό χρώμα. Οι ομάδες είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν αυτήν τη γόμα στις πρώτες ελεύθερες δοκιμές του GP Καναδά και έχουν σχηματίσει μια πρώτη γνώμη για τα χαρακτηριστικά της. Η άλλη διαθέσιμη γόμα θα είναι η μαλακή, με τη γνωστό κίτρινο χρώμα στο πλάι.
Το σιρκουί δρόμου της Βαλένθιας επιβεβαιώνει το όνομά του και καθιστά τις προσπεράσεις πολύ δύσκολες, κάτι που κάνει τη διαδικασία των κατατακτηρίων πολύ σημαντική. Επομένως, ο Sebastian Vettel με το μονοθέσιο της Red Bull θα βρεθεί στο στοιχείο του. Οι «ταύροι» έχουν πάρει όλες τις pole στους προηγούμενους αγώνες (6 ο Vettel και 1 ο Webber) και στη Βαλένθια δεν υπάρχει λόγος να γίνει κάτι διαφορετικό. Ο Γερμανός πρωταθλητής θα κατέβει το Σάββατο με ξεκάθαρο στόχο, την πρώτη θέση, για να έχει το πλεονέκτημα την Κυριακή. Όσο για τον Mark Webber, θα χρειαστεί να ξεπεράσει τις αναμνήσεις του τρομακτικού ατυχήματος που είχε στον περσινό αγώνα.
Με τα νέα δεδομένα του φετινού πρωταθλήματος, όμως, ο αγώνας της Κυριακής έχει τις προδιαγραφές να είναι λιγότερο ανιαρός από τα προηγούμενα χρόνια. Η απροσδιόριστη φθορά των Pirelli μαζί με τη διπλή ζώνη DRS θα συνεισφέρουν σε αυτό. Όχι ότι οι προσπεράσεις θα γίνουν εύκολη υπόθεση, όπως π.χ. στην Τουρκία, αλλά σίγουρα δεν θα είναι αδύνατες όπως παλιότερα.
Στις δύο εβδομάδες που πέρασαν από το GP Καναδά ο συσχετισμός δυνάμεων ανάμεσα στις ομάδες δεν έχει αλλάξει, ιδιαίτερα από τη στιγμή που ο περιορισμός των blown diffuser, o οποίος -όπως όλα δείχνουν- θα ισχύσει από τον μεθεπόμενο αγώνα στο Silverstone, δεν έχει ανακατέψει ακόμα την τράπουλα. Η ταχύτητα της Red Bull παραμένει σημείο αναφοράς, αλλά η McLaren έχει κάνει βήματα εμπρός. Η βρετανική ομάδα προέρχεται από τη μεγάλη νίκη του Jenson Button στον Καναδά και υπάρχει η πίστη ότι -τουλάχιστον σε αγωνιστικό ρυθμό- μπορούν να κοιτάξουν τους «ταύρους» στα μάτια. Ερωτηματικό ωστόσο αποτελεί η συμπεριφορά του εκρηκτικού Lewis Hamilton, καθώς και πάλι βρισκόμαστε σε σιρκουί πόλης, όπου οι προσπεράσεις θα είναι δύσκολες.
Όση αισιοδοξία υπάρχει στη McLaren τόσος πρέπει να είναι ο προβληματισμός στη Ferrari. Ο προηγούμενος αγώνας είχε αναδειχτεί σε… λάβαρο της αντεπίθεσης για το πρωτάθλημα και εξελίχθηκε σε Βατερλό. Πλέον στο Maranello τα πράγματα είναι οριακά και περιμένουν απλώς τα πράγματα να φτάσουν στο απροχώρητο για να σβήσουν τη φετινή σεζόν και να επικεντρώσουν τις προσπάθειές τους στο 2012. Το σημείο καμπής είναι το Silverstone, αλλά η ανάγκη καλών αποτελεσμάτων είναι επιτακτική, έστω και μόνο για ψυχολογικούς λόγους. Περιμένουμε να δούμε στη Βαλένθια τη Ferrari αλλά και τον Alonso -o οποίος θα βρίσκεται εντός έδρας- να τα δίνουν όλα.
Καθώς μιλάμε για σιρκουί δρόμου, με όσες ιδιαιτερότητες αυτό συνεπάγεται, πιο πίσω περιμένουν οι υπόλοιποι για να εκμεταλλευτούν όποια ευκαιρία τυχόν παρουσιαστεί. Η Mercedes θέλει επιτέλους η βελτίωσή της κατά τη διάρκεια της σεζόν να μεταφραστεί σε ένα καλό αποτέλεσμα, ένα βάθρο που θα είναι το πρώτο για φέτος. Η Renault θέλει να επιστρέψει στη φόρμα των δύο πρώτων αγώνων, που βρέθηκε δύο φορές στο βάθρο. Με βάση όσα έχουμε δει στους τελευταίους αγώνες, η πλάστιγγα γέρνει πιο πολύ προς το μέρος της Mercedes, αλλά και πάλι οι προβλέψεις είναι αδύνατες.
Ο καιρός δεν αναμένεται να παίξει ρόλο το 3ήμερο του αγώνα. Τέλη Ιουνίου στη Βαλένθια και θα είναι κανονικά καλοκαιρινός:, με λιακάδα και θερμοκρασίες γύρω στους 30 βαθμούς. Στον πίνακα που ακολουθεί μπορείτε να δείτε το πρόγραμμα του αγώνα.
To πρόγραμμα του GP Ευρώπης (ώρες Ελλάδας)
Ελ. δοκ. 1 | Ελ. δοκ. 2 | Ελ. δοκ. 3 | Κατατακτήριες | Αγώνας |
Παρασκευή 24 Ιουνίου | Σάββατο 25 Ιουνίου | Κυριακή 26 Ιουνίου |
11:00-12:30 | 15:00-16:30 | 12:00-13:00 | 15:00 | 15:00 |
|
|
http://www.msfree.gr/ |
| |